03 stu PLANIRANJE I BUDŽETIRANJE – temelj za uspješno poslovanje
Benjamin Franklin (1706-1790, jedan od utemeljitelja SAD-a) kazao je: “Ne planirati znači planirati neuspjeh”. Vrlo jasna misao, bitno rečeno u samo pet riječi. Tu misao važno je prihvatiti kao jedan od osnovnih postulata u poslovanju.
Budžetiranje je glavni, sastavni dio i financijski iskaz rezultata kratkoročnog, operativnog planiranja. Radna grupa imenovana od Međunarodnog udruženja kontrolera (Internationaler Controller Verein-ICV) izradila je koncept “Modern budgeting”, a primjena ovih osnovnih principa važna je za svaku kompaniju i oni uvijek čine suštinu svakog plana.
Principi koncepta Modernog budžetiranja
Podijeljeni su u dvije kategorije, a svaka ima tri dimenzije:
- Jednostavnost : fokus na pitanja kontrolinga i upravljačkog računovodstva, uz korištenje korisnih alata i metoda, uz optimalnu razinu detaljnosti;
- Fleksibilnost : otvorenost za promjene; primjena osjetljivosti i scenarija, relativnim ciljevima, temeljeni na benchmark vrijednostima, primjena rolling forecasta, uz fleksibilnu i kontroliranu distribuciju resursa;
- Integracija : strategija, planiranje, izvještavanje i prognoze moraju biti povezani;
- Mapiranje lanca vrijednosti : vladati lancem vrijednosti i poslovnim modelom kompanije; planiranje određuju ciljevi, uska grla i ograničenja;
- Mapiranje organizacije : konkretni i jasni ciljevi uz poštivanje općih ciljeva, a organizacija mora pronaći efikasne procese odlučivanja;
- Komunikacija namjere : ciljevi moraju biti jasni, baviti se suštinom i odgovornošću implementacije ciljeva; izbjegavati višestruke cikluse planiranja
Izvori:
Galzina, F., Grubišić A.: 4TH INTERNATIONAL CONFERENCE The Challenges of Today, 10th – 12th October 2019, Veleučilište u Šibeniku
Šćepanović, B., (2014): Modern budgeting, Priručnik za kontrolere, Beograd, MCB Edukacija