Benjamin Franklin (1706-1790, jedan od utemeljitelja SAD-a) kazao je: “Ne planirati znači planirati neuspjeh” .
David Sarnoff (1891.-1971), ruski emigrant, veliko ime u USA poduzetništvu, pionir USA radio i TV industrije rekao je: “Život bez plana vjerojatno će se pretvoriti u veliku naplavinu.”
Loše planiranje – > postavljanje nerealnih, neutemeljenih, nevjerodostojnih planova – > loše definirani ciljevi – > izostanak ostvarenja željenog uspjeha
Proces izrade budžeta naziva se budžetiranje i sadrži preciznu i točnu definiciju formalnih i budžetskih ciljeva.
Planiranje je aktivnost u kojoj se procjenjuju budući prihodi i troškovi, predviđaju budući događaji i postavljaju planovi aktivnosti.
Prognoziranje (rolling forecast) je posebna aktivnost planiranja u procesu ispitivanja i procjenjivanja ostvarenja ključnih poslovnih ciljeva. Cilj prognoziranja je na vrijeme pružiti informacije o odstupanjima i varijancama koje se očekuju u budućnosti. Paralelno se razvijaju korektivne mjere i mjere poboljšanja, radi brzog i pravodobnog prilagođavanja budžeta prodaje, troškova i ulaganja u promjenjenim uvjetima.
Osnovni principi planiranja
Osnovna struktura modela i izrade poslovnih planova, budžeta i prognoza:
Menadžerski izvještaji s poslovnim analizama su posebna vrsta poslovnih izvještaja namjenjena menadžerima i vlasnicima u kojima se ažurno, pravodobno, vjerodostojno i realno daju ključne financijske i nefinancijske informacije o poslovanju društva u određenom razdoblju.
Ključni momenti menadžerskog izvještaja su:
Ključne aktivnosti pri izradi menadžerskih izvještaja su analiziranje i provjere, koje su vrlo često usko povezane i u međusobnoj interaciji. Provjeru, kao aktivnost moramo prihvatiti kontrolerskom smislu uvažavajući definiciju profesora Utza Schäffera (Controllers’ mission statement, ICV) : “..imati nešto pod kontrolom, ovladati nečim u odnosu na postavljene ciljeve”.
U procesu izrade menadžerskih izvještaja primjenjuju se četiri komplementarne faze:
Faze | Opis faze | Pitanje |
Anamneza | Izvještavanje o postignutom, dostignutom, o tome gdje se nalazimo. | Gdje smo? |
Dijagnoza | Izrada analiza varijanci i uzroka tih varijanci. | Zašto? |
Terapija | Određivanje korektivnih mjera, mjera poboljšanja, traženje rješenja za izbjegavanje negativnih varijanci. | Kako dalje? |
Ozdravljenje | Provođenje terapije, praćenje efekata terapije i, po potrebi reagiranje na uočeno (monitoring). | Kako ide? |
Razvoj modela i izrada menadžerskih izvještaja s poslovnim analizama sadržava:
Menadžerski izvještaj:
Analize uz menadžerske izvještaje:
Za izradu cjelovitog poslovnog plana nužno su potrebna kvalitetna posebna znanja, ali i iskustvo te objektivnost koju poduzetnik prilikom pokretanja poslovanja i projekta u pravilu ne može imati. Ta znanja se rijetko upotrebljavaju u dnevnom poslovanju, tako da i odličan računovođa koji nije obučen za izradu ovih poslovnih planova neće moći napraviti neku, na primjer financijsku projekciju, statičku i dinamičku ocjenu projekta.
Osnovna struktura proračuna:
Činjenica da smo dobri u svom poslu dobiva na vrijedosti tek kada ostvarujemo dovoljno prihoda za pokrivanje troškova i ciljne marže. Da bismo u prodajnu cijenu uključili sve troškove, a time i realnu prodajnu maržu, ključna je kvalitetna i pravilna analiza prodajne cijene. Nesporna je činjenica da njena visina određuje visinu naših prihoda, a time i profitabilnost poslovanja!.
Bez kalkulacija cijena ne možemo pravilno upravljati ni imovinom ni ekonomičnošću. Analizama varijance svih vrste kalkulacija (razvojnih, proizvodnih, prodajnih, cijena koštanja itd) omogućava nam se i donošenje pravih, optimalnih poslovnih odluka.
Struktura cijene odnosno kalkulacije ovisi primarno o vrsti djelatnosti, jer se one razlikuju između industrije, uslužnih djelatnosti, trgovine, poljoprivrede itd.
Glavne pozicije razvoja i implementacije modela kalkulacija:
Složenost i dinamika promjena okoline i tržišta uvjetuje da poslovni subjekti trebaju usluge savjetovanja i na područjima